Kes Benggang

Kes Benggang 1.

Dulu, semasa belum menjadi guru, aku ada lah buat kelas tambahan untuk pelajar-pelajar di kampung. Tempatnya di masjid. Ramai jugaklah pelajar yang jadi anak murid aku. Suatu hari, pada hari jumaat, lepas kelas waktu pagi, aku pun masuk lah ke tandas untuk qada hajat. Ada seorang pelajar aku ni, buat satu gurauan yang membuat aku benggang. Ketika aku berada di dalam tandas, dikuncinya pintu tandas daripada luar. Terkurunglah aku di dalamnya. Nak mintak tolong, mana ada orang. Masih awal lagi untuk orang datang solat jumaat. Lama jugak aku terkurung, ada lah lebih kurang 30 minit. Ada lah orang yang datang awal untuk solat jumaat, buka pintu tandas tu. Dah lah penat mengajar mereka, terkurung pulak di dalam bilik tandas. Hajat tu nak berehatlah sebentar selepas qada hajat. Benganggggggggggggg sungguh.